163 833 лева и 33 стотинки без ДДС, или 196 600 лева с ДДС, е прогнозната стойност, която Община Трън е определила за дейности, свързани с обновяването на тенис корта.
Преди два дни Вестник Трън съобщи за публикуването на няколко обществени поръчки, свързани с дейности на територията на община Трън, една от които е извършването на основен ремонт на тенис корта в града.
Дейностите по обновяване на спортното съоръжение включват изготвяне на инвестиционен проект на етап „технически проект“, изпълнение на СМР по реализиране на строителството на обекта и накрая упражняване на авторски надзор. Основните установени проблеми са силно амортизирана настилка и нефункциониращо в достатъчна степен отводняване. Предвижда се подготовка на фундамента, доставка и монтаж на специализиране изкуствена трева за тенис кортове, направа на маркировка за тенис и опесъчаване на тревата с кварцов пясък според изискванията.
Спортното съоръжение беше открито през лятото на 2017 година. Година след откриването му състоянието на настилката беше плачевно. Повече за това прочетете в публикациите на Западно…
За отбелязване е, че общинската администрация се е съобразила с препоръките, направени в пубикуваната тук аналитична статия за предимствата на изкуствената тревна настилка, която ще позволи целогодишното ползване на тенис корта от различни групи спортуващи – както подрастващи, така и възрастни, в това число и на почтена възраст.
Друго любопитно обстоятелство е тройният надзор по изпълнение и контрол на проектирането и строително-монтажните работи – авторски, административен от общината и последният от страна на независим консултант, избран от възложителя. Това ще даде възможност техническите параметри на заданието да бъдат уточнени и модифицирани ad hoc, например осигуряване на осветление в тъмната част на деня и възможности за включване на тренировъчен инвентар, изискващ захранване с променлив ток, или видоизменение на типа изравнителна подложка съобразно състоянието на бетонната основа, което може да бъде адекватно оценено едва след като се отстрани съществуащата компрометирана настилка.
![](https://trun.bg/wp-content/uploads/2024/05/0-02-05-2c13fe0077ee10b64cd06f8b7d48db17aa57942d4626985f11f8704fa035668b_5132aec672de5235-1024x576.jpg)
Техническата спецификация към обществената поръчка маркира само повърхностния слой и подложната замазка от 10 см, като не адресира въпроса за термалния мост, необходимостта от дренажни мембрани или плочи, разходите за поддържащ инвентар в зависимост от качеството на настилката. Вместо кварцов пясък за посипка е записан силициев пясък, който е с по-ниско съдържание на силициев диоксид. Не е прецизиран също и видът изкуствена трева, който е с различно качество и гъстота и според класификацията на ITF може да бъде от 2-ра до 5-та категория, т.е. средно-бавен, среден, средно бърз и бърз. Тези въпроси ще трябва да се решават оперативно по време на консултациите, предшестващи изготвянето на техническия проект.
***
Твърде е вероятно подалите заявка за участие в търга да са по-малко от един или повече от двама. По информация от управителя на фирмата, спечелила последните два търга за спортни съоръжения в Трън, тя няма да участва в търга, поради “липса на капацитет”. В момента на пазара на обществените поръчки има пренасищане и фирмите изпълнители предпочитат да се ангажират с мащабни проекти, които ще им гарантират по-висока норма на печалба и съществени репутационни ползи.
Да се надяваме, че проектът все пак ще привлече вниманието на водещи български фирми, специализирани в изграждането и поддържането на спортни съоръжения. В противен случай, дори и при наличието на оферти, обществената поръчка може да бъде прекратена при спазване разпоредбите на ЗОП, а заделените за ремонт средства върнати в бюджета или пренасочени за други дейности.
Крайният срок за подаване на документи за участие е 23:59 ч. на 9 май 2024. На следващия ден ще бъде обявен и победителят. Отварянето на офертите е обявено за 15:00 часа в заседателната зала на общината. Вход свободен.
Напомняме, че основният критерий за избор на печеливша оферта е икономическата целесъобразност, която освен най-ниска цена се дефинира и като оптимално съотношение на цена/качество и най-ниско ниво на разходите за целия жизнен цикъл на съоръжението. Колкото е по-дълъг този цикъл, толкова и годишната стойност на съоръжението е по-ниска, а следователно и инвестицията е максимално ефективна.