Трън > Наука > В Ездимирци учени откриха некласифициран досега вид гъби

В Ездимирци учени откриха некласифициран досега вид гъби

Amanita amplivelata

Международен екип от учени откри нов за науката вид мухоморка по проект, подкрепен от БАН и Съвета за научни изследвания на Турция (TÜBİTAK).

Доц. д-р Борис Асьов от ИБЕИ-БАН и турски изследователи установяват, че вид мухоморка от раздел Вагинални, открит първо в Западен парк в София, притежава уникални ДНК-секнвенции, анализирани с различни генетични методи и технологии. Просторната волва (вулва) с особена микроскопична архитектура демонстрира относително близки филогенетични отношения с видовете A. crocea (оранжева мухоморка) и A. dryophila

Видът е налице в още две находища в България и едно в Турция, а при сравнително търсене в открити бази с гъбни колекции се открива материал, събран по-рано в Чехия и Франция, но останал неопределен до момента.

Изследвайки всички тези образци, учените установяват, че освен различни ДНК-последователности, гъбата има и уникална комбинация от морфологични особености, която не е позната при никой известен досега европейски вид мухоморка. Така новият вид е описан, като му е дадено латинското название Amanita amplivelata, или на български широковолвена мухоморка, заради широката торбичка, обвиваща основата на пънчето.

Новият вид може да бъде видян в Западен парк, София, където се среща от началото на лятото до късна есен в близост до тополи, с които явно е в синергетична връзка. Други райони в България, където може да се срещне видът, са селата Караполци (община Елин Пелин) и Ездимирци (община Трън).

Статията на изследователите от България, Турция, Чехия и Франция, допринесли за описанието и класифицирането на новия вид гъби, е публикувана в престижното научно списание Phytotaxa.

Рубрика:
Споделете